viernes, 5 de octubre de 2012

DE LAS TIC A LAS TAC EN LA ENSEÑANZA OBLIGATORIA EN CATALUÑA: MÁS ALLÁ DE LA POLÍTICA Y LA LINGÜÍSTICA


A partir dels anys 80 es va començar a introduir la informàtica en els centres educatius, en un intent de donar resposta a unes exigències i a un discurs social i polític que defensava el potencial innovador de la informàtica.
A aquests fets els segueix una segona etapa de creació de projectes i programes denominats com Informàtica Educativa.
Als inicis dels anys 90 s’inicia una etapa caracteritzada per la integració dels plans d’informàtica educativa i els plans de mitjans audiovisuals en la ensenyança en comunicació, que es tracta d’anar més enllà d’introduir la informàtica a l’educació.
L’any 2000 hi ha una reestructuració del Departament d’Ensenyament. Les polítiques TIC són ressituades en un lloc preferent i rellevant en l’estructura del Departament.

En l’any 2005 el Departament d’Educació modifica un altre cop l’estructura interna i crea l’Àrea TIC amb la finalitat d’aglutinar la globalitat dels sistemes d’informació. És a partir d’aquest moment que comença a aparèixer el concepte de competència digital.  Es parla d’aprendre amb les tecnologies.

Al 2007 per primer cop el discurs de l’administració situava en igualtat de condicions els aspectes tècnics i pedagògics associats al discurs de les TIC.
Pel que fa a la formació del professorat, també es poden apreciar petites transformacions tant de contingut com de propostes metodològiques i modalitats formatives.
Així doncs, la resposta de l’administració al fenomen de les TIC ha estat la promoció i inversió en programes i accions d’introducció d’aquestes tecnologies en els centres educatius. Tot i aquestes dotacions TIC els sistemes escolars segueixen tenint dificultats per sostenir i expandir la innovació i la millora de les seves pràctiques.

Gràcies a aquest text podem veure l’evolució de les TIC en el nostre país. Considero que ha estat una evolució molt ràpida. El sistema educatiu, que pateix canvis constants de lleis i estructura, li ha costat adaptar-s’hi. En els inicis només es realitzaven classes d’informàtica bàsica per jugar o aprendre a escriure amb el word i poc a poc la informàtica i les TAC s’han apropat a l’escola de manera transversal.
Crec que les grans potencialitats de les TIC encara s’han de descobrir i per això és necessari invertir en l’àrea tic del Departament per a que la utilització d’aquestes no sigui merament de suport per a les explicacions, sinó que se’n faci un ús més sistèmic. 

No hay comentarios:

Publicar un comentario