miércoles, 9 de enero de 2013

LES QUATRE METÀFORES


Les quatre metàfores següents mostren els paral·lelismes entre les tecnologies i l’educació convencional. És una mostra de la funció substitutiva del docent que poden fer les tecnologies en alguns moments.

·                     La metàfora tutorial: l'ordinador com a tutor

Es pot establir un cert paral·lelisme entre el funcionament d'alguns programes informàtics i la modalitat d'interacció a classe caracteritzada per la seqüència: iniciació (docent) - resposta (alumne) - avaluació (professor)

Aquest tipus d'interacció també es pot donar entre un alumne i un ordinador: l'ordinador inicia, l'alumne respon i l'ordinador avalua; a continuació l'ordinador inicia un nou cicle.
Per aquest motiu hi ha programes informàtics que els infants poden utilitzar i ser avaluats,
Al portal edu365 trobem Entrena't per llegir, un programa multimèdia on els nens i nens poden realitzar les diferents activitats i el mateix ordinador sap si ho fa bé o malament i després li transmet. El mateix nen ha de saber les seves pròpies dificultats, per tant ha de saber escollir el nivell, i a mesura que avança anar pujant fins assolir tots els conceptes.


·                     La metàfora de la construcció: l'ordinador com a alumne
Aquesta és una visió de l'ús educatiu de l'ordinador centrat en l'alumne. Ell és qui controla la màquina i no a l'inrevés. Seymour Papert, a finals dels anys 60, va crear el concepte micromon on l'alumne construeix idees a partir de la seva activitat exploratòria en un ambient d'aprenentatge per descoberta seguint un procés reflexiu i actiu; és ell qui "ensenya", donant instruccions a l'ordinador per indicar-li les tasques que ha de fer.
Un exemple n’és l’Scratche, permet crear comunitats virtuals on els creadors i els visitant poden intercanviar idees i, per tant,podem parlar de Scratch com un programa 2.0.

·                     Metàfora del laboratori: L'ordinador com a simulador
Els simuladors són una evolució dels sistemes tutorials. Permeten un aprenentatge per descoberta semblant al que es produeix en els micromons dels quals parla Papert però d'una forma molt més acotada ja que són sistemes tancats en els que l'usuari pot manipular diversos paràmetres però no afegir-ne de nous.

Un exemple simulació el trobem al programa Crayon Physics.

L'usuari pot interactuar amb el sistema dibuixant objectes que seguiran un moviment natural seguint la llei de la gravetat.

·                     La metàfora de la caixa d'eines: l'ordinador com a eina
L'ús de l'ordinador com una eina de treball és habitual en la nostra vida diària. A l'escola també es dóna (o s'hauria de donar) aquest fet. A més, les situacions d'aprenentatge, les activitats que es proposen als infants, haurien de ser autèntiques, haurien d'estar relacionades amb la seva experiència i les seves preocupacions.

Els infants haurien de treballar des de ben petits amb eines que els hi permetin gestionar i organitzar la informació i emprar eines de suport a la comunicació.

No hay comentarios:

Publicar un comentario