Les quatre
metàfores següents mostren els paral·lelismes entre les tecnologies i l’educació
convencional. És una mostra de la funció substitutiva del docent que poden fer
les tecnologies en alguns moments.
·
La metàfora tutorial: l'ordinador com a tutor
Es pot establir un cert paral·lelisme entre el funcionament d'alguns
programes informàtics i la modalitat d'interacció a classe caracteritzada per
la seqüència: iniciació (docent) - resposta (alumne) - avaluació
(professor)
Aquest tipus d'interacció també es pot donar entre un alumne i un
ordinador: l'ordinador inicia, l'alumne respon i l'ordinador avalua; a
continuació l'ordinador inicia un nou cicle.
Per aquest motiu hi ha programes informàtics que els infants poden
utilitzar i ser avaluats,
Al portal edu365 trobem Entrena't
per llegir, un programa multimèdia on els nens i nens poden
realitzar les diferents activitats i el mateix ordinador sap si ho fa bé o
malament i després li transmet. El mateix nen ha de saber les seves pròpies
dificultats, per tant ha de saber escollir el nivell, i a mesura
que avança anar pujant fins assolir tots els conceptes.
·
La metàfora de la construcció: l'ordinador com a alumne
Aquesta és una visió de l'ús educatiu de
l'ordinador centrat en l'alumne. Ell és qui controla la màquina i no a
l'inrevés. Seymour Papert, a finals dels anys 60, va crear el
concepte micromon on l'alumne construeix idees a partir de la seva activitat
exploratòria en un ambient d'aprenentatge per descoberta seguint un procés
reflexiu i actiu; és ell qui "ensenya", donant instruccions a
l'ordinador per indicar-li les tasques que ha de fer.
Un exemple n’és l’Scratche, permet crear comunitats
virtuals on els creadors i els visitant poden intercanviar idees i, per
tant,podem parlar de Scratch com un programa 2.0.
·
Metàfora del laboratori: L'ordinador com a simulador
Els simuladors són una evolució dels sistemes
tutorials. Permeten un aprenentatge per descoberta semblant al que es produeix
en els micromons dels quals parla Papert però d'una forma molt més
acotada ja que són sistemes tancats en els que l'usuari pot manipular diversos
paràmetres però no afegir-ne de nous.
Un exemple simulació el trobem al programa Crayon Physics.
L'usuari pot interactuar amb el sistema
dibuixant objectes que seguiran un moviment natural seguint la llei de la
gravetat.
·
La metàfora de la caixa d'eines: l'ordinador com a eina
L'ús de l'ordinador com una eina de treball és habitual en la nostra vida
diària. A l'escola també es dóna (o s'hauria de donar) aquest fet. A més, les
situacions d'aprenentatge, les activitats que es proposen als infants, haurien
de ser autèntiques, haurien d'estar relacionades amb la seva experiència i les
seves preocupacions.
Els infants haurien de treballar des de ben petits amb eines que els hi permetin gestionar i organitzar la informació i emprar eines de suport a la comunicació.
Els infants haurien de treballar des de ben petits amb eines que els hi permetin gestionar i organitzar la informació i emprar eines de suport a la comunicació.
No hay comentarios:
Publicar un comentario